יום רביעי, 30 באוגוסט 2017

מבט לג'האד העולמי




פעיל דאעש המכונה אבו אללית' מקורדובה קורא לביצוע ג'האד ע"י כל מי שאינו יכול להגר למדינה האסלאמית.


לוחם של המשטרה הפדראלית העיראקית וחיילים בצבא עיראק חוגגים את כיבוש העיר מידי דאעש (חשבון הטוויטר Dr_Bahar@dr_sarabsarab, 28 באוגוסט 2017).

איגור קורובוב, ראש המודיעין בצבא רוסיה וסגן הרמטכ"ל הרוסי במהלך ה"פורום הצבאי והטכני 2017".


הפגישה לקידום הפיוס, שהתקיימה במחוז דרעא (אתר ה"כוכב האדום", 26 באוגוסט 2017).


פעיל דאעש מניף את דגל הארגון על אחת העמדות, שנכבשו מידי צבא סוריה (אח'באר אלמסלמין, 25 באוגוסט 2017).


מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה, נושא את נאומו תחת הכותרת "השחרור השני" (אלמנאר, 29 באוגוסט 2017).


המסגד השיעי אמאם זמאן בקאבול, שבו בוצע פיגוע התאבדות של דאעש (Afghanistan Times, 27 באוגוסט 2017).


פעיל דאעש המכונה אבו אללית' מקורדובה קורא לביצוע ג'האד ע"י כל מי שאינו יכול להגר למדינה האסלאמית.


לוחם של המשטרה הפדראלית העיראקית וחיילים בצבא עיראק חוגגים את כיבוש העיר מידי דאעש (חשבון הטוויטר Dr_Bahar@dr_sarabsarab, 28 באוגוסט 2017).
עיקרי אירועי השבוע
השבוע ספג דאעש שתי מהלומות נוספות, המצטרפות לרצף כישלונות הארגון:
דאעש נאלץ להסכים להפסקת אש עם חזבאללה במסגרתה פינה את אנשיו מהרי קלמון המערביים (גבול סוריה-לבנון). הפעילים המפונים הובלו מזרחה, כנראה לעיר אבו כמאל, שבשליטת דאעש. חסן נצראללה נשא "נאום ניצחון" בו הדגיש, כי הוסר האיום הביטחוני על לבנון וכי זהו "יום היסטורי ללבנון, לאזור, לחזבאללה ולצבא סוריה".
העיר תלעפר, שממערב למוצול, נפלה תוך שבוע לידי הכוחות העיראקים ו"הגיוס העממי" (המיליציות השיעיות שבחסות איראן). זהו פרק זמן קצר ביותר, שהושג לדעתנו, הודות לתכנון מדוקדק, השתתפות כוחות רבים בהתקפה וככל הנראה גם מורל נמוך ופגיעה בכשירות הצבאית של דאעש. עתה משלימים הכוחות העיראקים את טיהור נפת תלעפר מידי דאעש. כדי ליצור רצף שליטה עד לגבול עיראק-סוריה.
בעוד דאעש עומד בפני לחצים הולכים וגוברים בסוריה ובעיראק נמשך המאמץ של תומכיו בחו"ל להוציא לפועל פיגועים. השבוע בוצעו פיגוע דקירה בבלגיה, פיגוע התאבדות רב-נפגעים במסגד שיעי באפגניסטאן, פיגוע דקירה בדגסטאן. כלי התקשורת של דאעש מתפארים בהצלחת פיגוע הדריסה בברצלונה, וקוראים לבצע פיגועים נוספים נגד ספרד ולהסלים את הפעולות נגד מדינות אירופה.
המעורבות הרוסית בסוריה
ב-22-27 באוגוסט התכנס במוסקבה ה"פורום הצבאי והטכני 2017" "International Military Technical Army-2017. במהלך הכינוס התבטאו אנשי צבא בכירים בנוגע ללחימה של רוסיה בסוריה:
אלכסנדר נוביקוב, ראש המשרד לפיתוח מטוסים בלתי מאוישים במטכ"ל הרוסי[1], אמר במהלך הכינוס, "מערך כלי הטייס הבלתי מאוישים שהוקם כולל פלטפורמות מטוסים לא מאוישים קטנים, בינונים וארוכי טווח, אשר במהלך המערכה ביצעו 14,000 גיחות" (טאס, 25 באוגוסט 2017).
איגור קורובוב, ראש המודיעין בצבא רוסיה וסגן הרמטכ"ל אמר, כי ארגוני הטרור הנלחמים בסוריה משתמשים בטקטיקות של "נחילי דבורים". הם מבצעים הפגזות פתאומיות והתקפות פתע נגד יחידות בצבא סוריה, הכוללות קבוצות קטנות אך מאומנות היטב. הוא הוסיף כי, "שימוש בטקטיקות לחימה מסוג זה יוצרים אפקט של תקיפה מתמשכת אשר דוחקת ביריב, ופוגעת במורל, זאת על-אף שהוא גדול מהם". לדבריו לארגוני הטרור היכולת לשנות את טקטיקת הלחימה במהירות, לעבור מתקיפת גרילה להתקפות חזיתיות ולהפך" (טאס, 25 באוגוסט 2017).
בהתבטאות נוספת של איגור קורובוב נאמר: "לפי הערכות שלנו מספר אנשי דאעש בסוריה , מגיע ליותר מ-9,000 לוחמים. הם מתרכזים כיום בעיקר בחלק המרכזי של סוריה ובאזורים המזרחיים של עיראק, בעיקר לאורך נהר הפרת". לדבריו, מנהיגי המדינה האסלאמית רואים בסוריה קרש קפיצה להתפשטותם למזרח התיכון ולאזורים אחרים בעולם (טאס, אתר משרד ההגנה הרוסי, 25 באוגוסט 2017). לדבריו פועלים בסוריה כ-15,000 מחבלים של ג'בהת אלנצרה, בניגוד לתפיסת ארגון דאעש, ג'בהת אלנצרה פועל לשינוי המשטר ולהקמת מדינת הלכה מוסלמית בסוריה (אתר משרד ההגנה הרוסי, 25 באוגוסט 2017).
סרגי סורוביקין, מפקד הכוחות הרוסים בסוריה אמר, כי במהלך שלושת החודשים האחרונים איבדו ארגוני הטרור יותר מ-8,000 לוחמים וכמות גדולה של אמצעי לחימה. הוא הוסיף, כי במהלך שלושת הימים האחרונים חיל האוויר הרוסי השמיד 415 מתקני טרור בסוריה, וביצע יותר מ-160 גיחות אוויריות[2](טאס, 25 באוגוסט 2017).
סרגיי רודוסקי, ראש אגף המבצעים במטה הכללי הרוסי, אמר במהלך דיון:"מאז תחילת המערכה הצבאית הרוסית בסוריה, חיל האוויר הרוסי ביצע יותר מ-28,000 גיחות אוויריות, וכ-90,000 תקיפות אוויריות". רודסקי הדגיש כי המערכה הצבאית הרוסית הנחיתה מכה כבדה על מערך השליטה והתשתית של ארגוני הטרור בסוריה. "דרכי הגישה של חמושים והעברת כלי נשק נחסמה, נפגעה התמיכה הכלכלית של ארגוני הטרור ממכירת מוצרים בלתי חוקים, ומתקני טרור חיוניים נפגעו" (טאס, 25 באוגוסט 2017).
פגישות לקידום הפיוס באזורי האי-הסלמה
ב-26 באוגוסט 2017 התקיימה בדרעא פגישה, שאורגנה ע"י המרכז הרוסי לקידום הפיוס באזורי אי-ההסלמה. השתתפו בפגישה נציגי המשטר, נציגים של ארגוני המורדים, נכבדים (כולל מהשטחים שבשליטת המורדים) ומושלי מחוזות דרעא, קניטרה וסויידא, הנכללים באזורי אי-ההסלמה. בשיחות הועלו נושאים כמו קידום הפיוס, הבטחת סיוע הומניטארי, שיתוף הפעולה הרצוי מצד התושבים והשבת המצב לקדמותו. מושל מחוז דרעא ח'אלד אלהנוס ונציג המרכז הרוסי לפיוס הצדדים הלוחמים מסרו, כי הפגישה הייתה מוצלחת. כמו כן התקיים במהלך הפגישה שיח באמצעות טלוויזיה במעגל סגור עם גורמים בכירים מקרב ארגוני המורדים בדרום סוריה (רוסיה 24, אתר הכוכב האדום, אלוטן, 26 באוגוסט 2017).



הפגישה לקידום הפיוס, שהתקיימה במחוז דרעא (אתר ה"כוכב האדום", 26 באוגוסט 2017).
עיקרי ההתפתחויות בסוריה
המערכה לכיבוש אלרקה
בעיר אלרקה נמשכת לחימה עזה, ללא שינויים משמעותיים בשטח. נורוז אחמד (Nowruz Ahmed), מפקדת כורדית בכירה, מסרה בראיון (רויטרס, 28 באוגוסט 2017):
לא ניתן לקבוע במדויק את מועד סיום הלחימה. אולם הכורדים/ SDF צופים כי הלחימה לא תארך זמן רב וכי היא לא תמשך יותר מחודשיים. להערכתה מצויים באלרקה 1,000-700 פעילי דאעש, בעיקר במרכז העיר. כוחות SDF כיתרו את פעילי דאעש והשתלטו על כ-60% של העיר.
כ-15,000 לוחמים של SDF משתתפים בקרב על אלרקה. מספר האזרחים שבעיר מוערך ב-10,000-5,000, כולל משפחות פעילי דאעש. להערכתה דאעש יילחם "עד הסוף". רבים מפעילי דאעש, שנותרו באלרקה, הינם לוחמים שהגיעו מבחוץ והם מנוצלים לביצוע פיגועי התאבדות.
כוחות SDF ובעלי בריתם הקימו "מועצה אזרחית" לניהול ענייני אלרקה לאחר שדאעש יובס. היא הוסיפה כי SDF אינו מתכוון להישאר באלרקה לאחר שחרורה אלא אם הם יתבקשו לעשות כן.
ל-SDF אין תכניות להתקדם לעבר מחוז דיר אלזור משום שכל מעייניו נתונים לאלרקה. היא הוסיפה כי הופנו דרישות ל-SDF לשחרר את דיר אלזור והן עדיין נבחנות.



שטח בנוי שנהרס ברובו באחת השכונות, שבמזרח העיר אלרקה (חשבון הטוויטר الرقة تذبح بصمتVerified account@Raqqa_SL, 27).
התקפה של דאעש על צבא סוריה המתקדם לאורך הפרת
דאעש ביצע השבוע התקפה, שמטרתה לבלום את התקדמות הכוח הסורי לעבר דיר אלזור לאורך נהר הפרת (לאורך כביש מס' 4). ב-24 באוגוסט 2017 הודיע דאעש, כי כבש מידי צבא סוריה שבעה כפרים מדרום מזרח לאלרקה. בין השאר נכבש הכפר ע'אנם אלעלי ((Ghanin al'Ali השוכן בקרבת כביש 4 המוביל מאלרקה לעבר דיר אלזור (ראו מפה). על פי ההודעה נהרגו כ-27 חיילים סורים בהתקפה של דאעש. פעילי דאעש הגיעו למקום באמצעות רכבי שטח, חלקם נושאי מקלעים. באחת התמונות נראה גם טנק של דאעש (אח'באר אלמסלמין, 25 באוגוסט 2017). נמסר, כי הכוחות הסורים נסוגו לעבר האזור, שמדרום לאלרצאפה (ח'טוה, 24 באוגוסט 2017).
במהלך הקרבות פוצץ מחבל מתאבד מדאעש המכונה אבו ראג'י אלג'ולאני מכונית תופת במרכז כינוס של צבא סוריה בפרברי הכפר ע'אנם אלעלי. כתוצאה מכך נהרגו 58 חיילים סורים והושמדו מספר כלי רכב. פעילי דאעש לקחו כשלל אמצעי לחימה ותחמושת (אח'באר אלמסלמין, 24 באוגוסט 2017). באחת התמונות נראה המחבל המתאבד, בחור בשנות העשרים לחייו, נשען על קביים בסמוך לרכב שטח ממוגן בלוחות מתכת, ששימש אותו לביצוע הפיגוע (אח'באר אלמלסמין, 25 באוגוסט 2017).

מימין: פעיל דאעש מבצע ירי לעבר כוחות צבא סוריה (אח'באר אלמסלמין, 25 באוגוסט 2017). משמאל: פעיל דאעש מניף את דגל הארגון על אחת העמדות, שנכבשו מידי צבא סוריה (אח'באר אלמסלמין, 25 באוגוסט 2017).
התקפה של דאעש על עמדות צבא סוריה ומיליציות שיעיות בסכר אלוער, ממערב לאבו כמאל
ב-23 באוגוסט 2017 תקפו פעילי דאעש עמדות של צבא סוריה ומליציות שיעיות[3] בוואדי אלוער כ-106 ק"מ מערב לעיר אבו כמאל (הנשלטת ע"י דאעש). בהתקפה השתתפו כשלושים פעילי דאעש שהגיעו למקום בכלי רכב, שמוגנו באמצעות לוחות מתכת (אח'באר אלמסלמין, 24 באוגוסט 2017). נמסר כי עשרים מחיילי הכוחות הסורים נהרגו ועשרות נפצעו. כמו כן הושמדו חמישה כלי רכב צבאיים ומשגר רקטות (אעמאק קאסיון, 23 באוגוסט 2017).
הסכם הפסקת אש במערכה נגד מובלעת דאעש ברכסי אלקלמון המערביים

צבא לבנון, צבא סוריה וחזבאללה הודיעו, כי הושגה הפסקת אש בינם לבין דאעש, שתכנס לתוקף ב-27 באוגוסט 2017. המדובר ב"הסכם כולל" האמור להביא לסיום המערכה בהרי אלקלמון המערביים. ברקע ההסכם עומדים ההישגים, שנחלו בשטח צבא לבנון, צבא סוריה וחזבאללה, אשר אילצו את דאעש להסכיםלפנות את פעיליו מאזור גבול סוריה-לבנון ולהעבירם (לעיר אבו-כמאל, שבמזרח סוריה).
להלן עיקרי ההסכם (אלמנאר, אלמיאדין, אלנשרה, מוסד ההסברה הקרבית של חזבאללה):
הסכם הפסקת האש יכנס לתוקפו החל מה-27 באוגוסט 07:00 (שעון מקומי).
פעילי דאעש יכנעו ויועברו למחוז דיר אלזור. שיירה שבה יהיו פעילי דאעש ובני משפחותיהם אמורה להעביר אותם לעיר אבו כמאל.
דאעש ימסור לחזבאללה גופות של ארבעה לוחמים, שנהרגו בקרבות אלקלמון, ושתי גופות לוחמים שנהרגו בקרבות במדבר הסורי (אזור תדמור).
דאעש יעדכן את צבא לבנון מה עלה בגורלם של תשעה חיילים לבנונים, שנחטפו על ידו בשנת 2014. [4]
דאעש יחזיר לחזבאללה לוחם, שנשבה במהלך הקרבות במדבר הסורי (אזור תדמור).
ב-27 באוגוסט 2017 החל תהליך מימוש ההסכם. עיקרי ההתפתחויות עד כה:
ב-28 באוגוסט 2017 החל פינוי פעילי דאעש ובני משפחותיהם מאזור גבול לבנון-סוריה לעבר מזרח סוריה. הם הובלו בשיירה של אוטובוסים ואמבולנסים מלווים בחיילי צבא סוריה. פעילי חזבאללה נכנסו לעמדות אותן נטשו פעילי דאעש וערכו "מסדר ניצחון" על הר חילמה קארה שבהרי אלקלמון המערביים. לוחמי הארגון נראו מצדיעים ומניפים דגלי חזבאללה, סוריה ולבנון (רויטרס, 28 באוגוסט 2017).
ב-27 באוגוסט 2017 הודיע צבא לבנון כי בואדי אלדב (Wadi Al Dubb), כשבעה ק"מ מדרום לערסאל, התגלו שמונה גופות חיילים שנחטפו ע"י דאעש. הגופות הועברו לבית חולים צבאי לשם בדיקת תוצאות ה-DNA (אתר צבא לבנון, 27 באוגוסט 2017). מוקדם יותר, ב-27 באוגוסט 2017 הודיע חזבאללה, כי הוא העביר לרשויות בלבנון מידע לגבי המקום שבו אמורים להימצא (גופות) אנשי כוחות הביטחון הלבנונים שנחטפו (חשבון הטוויטר Almanarnews English@AlmanarEnglish, 27 באוגוסט 2017).

מימין: מסדר של חזבאללה על הר חלימה קארה בהרי אלקלמון המערביים. לוחמי הארגון מניפים דגלי חזבאללה, סוריה ולבנון (חשבון הטוויטר مروان حجازي@HijazMarwan, 28 באוגוסט 2017). משמאל: חלק מהאוטובוסים, ששימשו להעברת פעילי דאעש ובני משפחותיהם מרכסי קארה, שבחלק הסורי של הרי אלקלמון המערביים (הטלוויזיה הסורית, 28 ביולי 2017).
"נאום הניצחון" של חסן נצראללה
ב-28 באוגוסט 2017 נשא חסן נצראללה, מנהיג חזבאללה "נאום ניצחון" על ההישג בהרי אלקלמון. בנאומו הוא התפלמס עם גורמים בלבנון, אישים ומפלגות, שמתחו ביקורת על מעורבות חזבאללה בלחימה. נצראללה פרט חלק מסעיפי ההסכם עם דאעש, בהדגישו, כי ההישג העיקרי הינו פינוי הרי אלקלמון מהטרוריסטים, שעלו על האוטובוסים ונסעו לכיוון אבו כמאל. הוא מסר, כי מהאזור התפנו 670 בני אדם, מהם 331 אזרחים, 26 פצועים ו-308 פעילי דאעש חמושים עם כלי נשקם.
חסן נצראללה הגדיר את הוצאת פעילי דאעש כ"שחרור השני" של הלבנון (ה"שחרור הראשון" היה הוצאת ישראל מאזור הביטחון ב-25 במאי 2000). לדבריו "השחרור השני" החל ב-28 באוגוסט 2017 הינו "יום היסטורי ללבנון, לאזור לחזבאללה, לצבא לבנון ולצבא סוריה". נצראללה קרא לעם הלבנוני ולאנשי חזבאללה לחגוג יום זה. הוא הבהיר כי פעילי דאעש החזיקו בגבול הררי ארוך והיו איום על לבנון משום שתכננו לבצע בה פיגועים. לדבריו, עתה "אין כיום פעילי דאעש או פעילי ג'בהת אלנצרה בשטחי לבנון" (אלמנאר, 28 באוגוסט 2017)
אגן הירמוכ (דרום רמת הגולן)
כמה פלגים בצבא הסורי החופשית הודיעו ב-28 באוגוסט 2017, כי הם פותחים במערכה חדשה נגד צבא ח'אלד בן וליד (המזוהה עם דאעש) באגן הירמוכ. בעימותים, שהתנהלו בין שני הצדדים, נהרגו שבעה פעילים מצבא סוריה החופשית (דמשק אלא'ן, רשת התקשורת אלשאם, 28 באוגוסט 2017).
ב-28 באוגוסט 2017 הודיע צבא ח'אלד בן אלוליד, המזוהה עם דאעש, כי כוחותיו הותקפו ע"י ארגוני המורדים. לדבריו, ניסו כוחות המורדים להתקדם לעבר עמדות צבא ח'אלד בן אלוליד בעיירות ג'לין ועדואן (ראו מפה). בהודעה נוספת, שמקורה בסוכנות אעמאק של דאעש נמסר כי, בהתנגשויות ספגו כוחות המורדים 19 הרוגים ושני טנקים שלהם נפגעו (חשבון הטוויטר فرسا ن الاقتحاما ت⑦@wdnnhb, 28 באוגוסט 2017).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
הודעה עיראקית כי הושלם כיבושה של העיר תלעפר

ב-27 באוגוסט 2017 הודיע עבד אלאמיר יאראללה, רב אלוף קצין מטה, העומד בראש המערכה בתלעפר, על שחרורה המלא של העיר והנפה. בהודעתו ציין יאראללה כי רק הכפרים השוכנים בתת-נפה של תלעפר בשם אלעיאצ'ה, כתשעים ק"מ מצפון לתלעפר, לא שוחררו עדיין (אלסומריה, 27 באוגוסט 2017). באזור אלעיאצ'ה התרכזו פעילי דאעש, עיראקים וזרים, והכוחות העיראקים והמיליציות השיעיות מנהלים עמם קרבות. העיר תלעפר שוחררה מידי דאעש בלוח זמנים מהיר של שבוע. זאת ככל הנראה הודות לתכנון מדוקדק והשתתפות כוחות גדולים בהתקפה, הרבה מעבר למה שנדרש לישוב בסדר גודל כזה. יתכן גם שרצף איבודי השטחים של דאעש ושחיקת הכוחות שלו גרמו לירידה במורל של פעילי דאעש, שבניגוד למוצול ולאלרקה לא הפגינו כושר עמידה מול התוקפים.
בתקשורת העיראקית, המסקרת את המערכה לשחרור תלעפר, הובלט חלקן בלחימה של המליציות השיעיות ("אלחשד אלשעבי") המופעלות ע"י איראן. ב-27 באוגוסט 2017 דווח כי פאלח אלפיאצ' (Faleh Al Fayyad), ראש מטה "הגיוס העממי", הכריז, כי דאעש הובס בתלעפר וכי ל"גיוס העממי" היה תפקיד מרכזי במערכה זו. הדברים נאמרו בעת ששהה במטה מבצע "[אנו] מגיעים, תלעפר" (אתר הגיוס העממי al-hashed, 20 באוגוסט 2017). על פי אתר "הגיוס העממי" השתתפו במערכה על תלעפר 16 חטיבות של "הגיוס העממי".
ב-29 באוגוסט 2017 הודיעה המפקדה הכללית של כוחות הפשמרגה (הכוחות של כורדיסטאן העיראקית), כי לוחמיהם הרגו 130 פעילי דאעש באזור שמצפון לתלעפר. פעילים אלו נמלטו מנפת תלעפר לאחר נפילת העיר וניסו להגיע לסוריה. ההתנגשויות בין הצדדים (הפשמרגה ודאעש) התנהלו במשך שלושה ימים (אלסומריה, 29 באוגוסט 2017).
תקיפות ברחבי עיראק
נמשכות תקיפות נגד יעדים המזוהים עם המשטר העיראקי:
ב-28 באוגוסט 2017 מסרה משטרת עיראק, כי אדם אחד נהרג וחמישה נפצעו מפיצוץ מטען חבלה באזור אליוספיה (Al Yousufiyah), כ-18 ק"מ מדרום לבגדאד (אלסומריה, 28 באוגוסט 2017).
ב-28 באוגוסט 2017 דווח, כי פקיד במשרד המשפטים נהרג במתקפה חמושה במערב בגדאד (אלסומריה, 28 באוגוסט 2017).
ב-28 באוגוסט 2017 מסר משרד הפנים העיראקי, שארבעה בני אדם נהרגו ושמונה נפצעו. בין ההרוגים שני אנשי ביטחון עיראקים. התקיפה בוצעה באמצעות פיצוץ רכב תופת בשוק בעלוה ג'מילה ('Alwah Jamilah), שבצדר סיטי, השכונה השיעית בצפון מזרח בגדאד (אלסומריה, 28 באוגוסט 2017).
שיקום מוצול
מחלקת ההנדסה הקרבית של צבא עיראק המשיכה בעבודות להקמת גשר צף (גשר פונטונים) מעל החידקל, שיחבר את מזרח מוצול עם מערבה. הגשר יאפשר מעבר כלי רכב צבאיים ואזרחיים. הוא הוצב בקרבת גשר אלחריה, שהושמד ע"י פעילי דאעש (אתר משרד ההגנה העיראקי, 27 באוגוסט 2017).
ממשלת עיראק עומדת להתחיל בביצוע תוכנית ליישובם מחדש של 690,000 מתושבי מוצול. המדובר בתושבים, אשר נמלטו מהעיר בשל הלחימה (אלאאן, 27 באוגוסט 2017). על פי ליז גראנדה (Lize Grande),מתאמת הומניטארית מטעם האו"ם לעיראק, אחת מתחנות המים הראשיות של מוצול שבה לפעול לאחר שיקום מהיר של חודשיים וחצי. התחנה שניזוקה בקרבות, מספקת מים נקיים לכשליש מתושבי העיר. עם זאת רבים מהתושבים עדיין צורכים את מי השתייה שלהם מבקבוקים או מסוכנויות סיוע המובילות לעיר מים מבארות (Rudaw, 22 באוגוסט 2017, אתר הפועל בארביל ומזוהה עם הכורדים).

מימין: מי שתיה הזורמים מתחנת המים ששוקמה. משמאל: משאבות וצינורות בתחנת המים ששוקמה (אתר Rudaw, 22 באוגוסט 2017).
קבלת אחריות של דאעש על פיגועים במדינות נוספות
פיגוע דקירה בבלגיה
ב-25 באוגוסט 2017 תקף גבר, שאחז סכין וצעק אללה אכבר, סיור של שלושה חיילים של צבא בלגיה.[5] התקיפה ארעה בשדרות אמיל ז'אקמן (Boulevard Emile Jacqmain) שבמרכז בריסל, התוקף נורה ע"י אחד החיילים ומת מפצעיו בדרכו לבית החולים. שניים מהחיילים נפצעו באורח קל. שמו של התוקף עדיין אינו ידוע. מוצאו הינו מסומליה. הוא הגיע לבלגיה בשנת 2004 וקיבל אזרחות בלגית בשנת 2015. בפברואר 2017 הורשע התוקף באשמת תקיפה.
דאעש קיבל אחריות על הפיגוע. ב-26 באוגוסט 2017 הודיע דאעש כי "מבצע פיגוע הדקירה בבריסל הינו חייל של המדינה האסלאמית, שביצע את הפיגוע מתוך היענות לקריאות לפגוע במדינות הקואליציה הבינלאומית" (חשבון הטוויטר Pieter Nanninga@pieternanninga, 26 באוגוסט 2017). נוסח הודעה זה מאפיין פיגועים שבוצעו בהשראת דאעש[6].
פיגוע התאבדות במסגד שיעי באפגניסטאן
ב-25 באוגוסט 2017 הודיע דאעש, כי למעלה משישים בני אדםנהרגו[7] וארבעים נפצעו כתוצאה מפיגוע ירי והתאבדות כפול. הפיגוע בוצע על-ידי שניים מפעילי הארגון במסגד השיעי אמאם זמאן (Imam Zaman), בקאבול, אפגניסטאן. המפגעים, אבו זיד אלח'ראסאני ואבו ג'נד אללה האזבכי, ירו במתפללים מתתי-מקלע ולאחר מכן פוצצו את אפודי הנפץ שנשאו (אח'באר אלמסלמין, 25 באוגוסט 2017).
פיגוע דקירה בדגסטאן
ב-28 באוגוסט 2017 דווח כי שוטר ממשטרת דגסטאן נהרג ואחר נפצע בפיגוע דקירה שבוצע על-ידי שני מחבלים. הפיגוע בוצע בעיר קאספייסק (Kaspiysk), שלחוף הים הכספי כ-12 ק"מ מדרום מזרח למח'צ'קלה (Makhachkala), בירת דגסטאן. שני המחבלים שהיו צעירים מאוד, נורו למוות על-ידי שוטר שלישי (eNCA, 28 באוגוסט 2017).
ב-28 באוגוסט 2017 פרסם דאעש הודעות (דומות) בערבית וברוסית. בהודעות נאמר: "מקור בטחוני מסר לסוכנות אעמאק: מבצעי פיגוע הדקירה (במקור: התקפה באמצעות סכינים) נגד שוטרי משטרת דגסטאן באזור קאספייסק הינם חיילי המדינה האסלאמית" (חשבון הטוויטר فرسا ن الاقتحاما ت⑦@wdnnhb, 28 באוגוסט 2017).
המלחמה על התודעה
כלי התקשורת של דאעש שיבחו את פיגוע הדריסה בברצלונה ושיגרו איומים לעבר ספרד, ומדינות אירופה בכלל:
שבועון דאעש אלנבא' איים על מדינות אירופה: מדינות אירופה תשלמנה מחיר כבד בשל מלחמתם במוסלמים. ספרד התנסתה בכך בעבר אולם נראה כי היא לא למדה לקח. חיילי המדינה האסלאמית הלמו במגזר התיירות בספרד, שעליו מבוסס חלק גדול מהכלכלה שלה. מדינות אירופה משלמות מחיר כבד בעקבות ההתקפות המתבצעות נגדן: כוננות צבאית, הידוק אמצעי הביטחון, ירידה בהכנסות מתיירות וממסחר ומצב של פחד ואימה. ההתקפות על ספרד ושאר המדינות ה"כופרות" תימשכנה כל עוד הן נמצאות במצב מלחמה עם המדינה האסלאמית. התקווה היא שחיילי המדינה האסלאמית יסלימו את הפעולות בתקופה הקרובה. הממשלות הנוצריות ("הצלבניות") צריכות להתכונן ליותר הפסדים כספיים וליותר הוצאות כספיות ואבידות בנפש (אלנבא', גיליון 94, 24 באוגוסט 2017).
אח'באר אלמסלמין (28 באוגוסט 2017), אתר המזוהה עם דאעש, פרסם סרטון שמקורו בלשכת ההסברה של דאעש במחוז אלח'יר (דיר אלזור). כותרת הסרטון: "תחילת הגשם, פשיטת ברצלונה". בסרטון נשמע קולו של דובר דאעש לשעבר אבו מחמד אלעדנאני קורא לביצוע פיגועים במערב, תוך מתן עדיפות לפגיעה באזרחים, שכן "בארצות הכפירה" אין איש שהוא חף מפשע ובעל חסינות. בסרטון הופיעו שני פעילים דוברי ספרדית:
אבו אללית' מקורדובה, דובר ספרדית שוטפת, קרא למוסלמים לבצע ג'האד במקומות מגוריהם, אם אין ביכולתם להגר למדינה האסלאמית. בסוף הסרטון הוא מפנה קריאה לספרד ("הצלבנים הספרדים") ואומר "אנו ננקום את מותם של השהידים שלנו והפשעים שאתם מבצעים הינם נגד המוסלמים במדינה האסלאמית" (אח'באר אלמסלמין, 28 באוגוסט 2017).
אבו סלמאן האנדלוסי, המדבר ספרדית במבטא ערבי כבד, נשמע אומר: "אנו מבקשים מאללה שיקבל את אחינו מבצעי פשיטת ברצלונה. מלחמתנו נגדכם נמשכת, היו צלבנים, עד יום הדין". בהמשך הסרטון הוא אומר: "חדלו להילחם ופרשו מהקואליציה הבינלאומית, שאם לא כן, לא נגרום לכם בעזרת אללה לחלום על ביטחון ושלווה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה