יום ראשון, 3 בספטמבר 2017

"הקו האדום" של מחמוד עבאס


[צילום: נאסר נאסר/AP]






יו"ר הרש"פ הודיע כי ימשיך לשלם את הקצבאות למשפחות המחבלים הפלשתינים גם אם הדבר יעלה לו בכסאו. גורמים בכירים בפתח אומרים כי מחמוד עבאס מתחיל להכין את המאבק לקראת פיצוץ אפשרי בקשריו עם ממשל טראמפ בסוף השנה


▪ ▪ ▪
למערכת המדינית וההסברתית בישראל הייתה הצלחה חשובה בחודשים האחרונים, היא הצליחה לחשוף בפני ממשל טראמפ את מערכת התמיכה של הרש"פ בטרור, באמצעות תשלום קצבאות למשפחות האסירים הביטחוניים והחללים הפלשתינים, ולשכנע את הממשל לפעול בנושא בניסיון לעצור את התופעה.

הנשיא טראמפ בעצמו העלה את הדברים בפגישתו הראשונה עם מחמוד עבאס בבית הלבן ואף התעמת עמו על כך בזמן ביקורו בבית לחם, נציגי הממשל לשיחות עם הפלשתינים, ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט, מעלים את הנושא באופן קבוע בשיחותיהם עם הפלשתינים אולם עד כה לא הושגה שום פריצת דרך בנושא.

מחמוד עבאס ניסה בתחילה להוליך שולל את נציגי הממשל, הוא תכנן להפסיק את תשלום הקצבאות ישירות מתקציב אש"פ ולהעבירו לגוף שמטפל בענייני רווחה כדי להרחיק את "טביעת אצבע" של הרש"פ, כשהבין כי תוכניתו נחשפה הוא ניסה להציג בפני הממשל את הפסקת תשלום הקצבאות לכמה מאות מחבלים משוחררים של ארגון חמאס בגדה וברצועה כהיענות חלקית לדרישת הממשל. למעשה, הפסקת תשלום הקצבאות נבעה מסיבות פוליטיות במסגרת המחלוקת של מחמוד עבאס עם תנועת חמאס והניסיון להפעיל עליה לחץ באמצעות סנקציות ואין לה שום קשר לדרישת הממשל.

אולם, עתה יצא המרצע מן השק, בעקבות העימות האחרון בין מחמוד עבאס לשליחים האמריקנים בעניין סירוב הממשל לכפות על ישראל את הפסקת ההתנחלויות ולאמץ את עקרון פתרון שתי המדינות באופן רשמי, החליט מחמוד עבאס לצאת באופן גלוי נגד דרישת הממשל להפסיק את תשלום הקצבאות למשפחות האסירים הפלשתינים. מייד לאחר הפגישה במוקאטעה ברמאללה בין מחמוד עבאס לבין המשלחת האמריקנית בראשות ג'ראד קושנר, פורסם ב-26 באוגוסט בדף הפייסבוק של תנועת פתח פוסט בשמו של מחמוד עבאס "נשיא מדינת פלשתין" עם תמונתו שבו נאמר:

"לעולם לא אפסיק את תשלום הקצבאות למשפחות האסירים והאסירים המשוחררים אפילו אם הדבר יעלה לי באובדן תפקידי ובכיסא הנשיאות, אשלם אותן עד יומי האחרון בחיים".

ההתרסה הפומבית של הודעת מחמוד עבאס נועדה לאותת לממשל טראמפ להפסיק את הלחצים על הרש"פ בנושא מכיוון שמדובר ב"קו אדום" מבחינתו שאין לו שום כוונה לחצותו. מחמוד עבאס מאותת לממשל האמריקני כי הוא החליט לצאת בגלוי נגד דרישת הממשל בנושא ובכך הוא מביע את מורת רוחו מהאופן שבו ניהלו נציגי הממשל את השיחות המכינות לחידוש המשא-ומתן עם ישראל.

פרסום ההודעה ברשת החברתית פייסבוק נועד גם לחזק את מעמדו ברחוב הפלשתיני ולהראות כי איננו משת"פ של הממשל האמריקני ו"קבלן ביצוע" של דרישותיו. הטקטיקה הזו של מחמוד עבאס מזכירה את הטקטיקה של קודמו יאסר ערפאת בשיחות "וואי פלנטיישן" באוקטובר 1998 שבהן סירב לדרישת ישראל להסגיר לידיה מחבלים רוצחים שהרגו אזרחים ישראלים.

ערפאת הציג זאת כ"קו אדום" ובסופו של דבר הצליח להתחמק מביצוע הדרישה הזו.
מחמוד אלעאלול, סגנו של עבאס בתנועת פתח נתן רוח גבית לעמדתו של מחמוד עבאס, הוא האשים את המשלחת האמריקנית כי היא "מקשיבה לשקרים בישראל" ובאה בדרישות לפלשתינים בעניין ההסתה ותשלום הקצבאות למשפחות האסירים הביטחוניים והחללים הפלשתינים.

נראה כי מחמוד עבאס מתחיל להכין את הקרע לעימות גלוי עם ממשל טראמפ והוא מתחיל בקביעת מסמרות בנושאים שמהווים קונסנזוס בחברה הפלשתינית כמו נושא האסירים הביטחוניים כדי לגייס לעצמו תמיכה עממית רחבה. על-פי פרסומים שונים בתקשורת הערבית, מחמוד עבאס הסכים לדרישת האמריקנים ומדינות ערב להמתין זמן נוסף עד שהממשל יגבש את תוכנית השלום שלו ולהשעות את הצעדים שהוא תכנן נגד ישראל במוסדות הבינלאומיים.

על-פי כמה פרסומים, מחמוד עבאס הסכים להמתין עד סוף השנה לפני שיפעל. על-פי גורמים בכירים בפתח, מחמוד עבאס מעריך כי לא ייצא שום דבר לטובת הפלשתינים מיוזמת הממשל החדש, הוא סבור כי הממשל ינסה לגרור את הפלשתינים לרעיון "השלום האזורי" מבלי לאמץ את פתרון שתי המדינות, דהיינו אוטונומיה מורחבת בשליטה ביטחונית ישראלית.

לכן, הוא מתחיל כבר להכין את קווי ההגנה שלו לקראת פיצוץ במגעים עם הממשל.
אחד מקווי ההגנה הינו ההגנה על הכבוד הלאומי של העם הפלשתיני, האסירים הביטחוניים נחשבים לחייליו במאבק נגד ישראל ומחמוד עבאס מנסה לצייר את עצמו כמי שמגן עליהם גם במחיר הויתור על כסאו. העובדה שמחמוד עבאס מתבצר בעמדתו בנושא תשלום הקצבאות למשפחות המחבלים ובכוונה מציב סולם גבוה כדי שלא יוכל לרדת ממנו,איננה צריכה לרפות את ידיה של ישראל.

להפך, ישראל צריכה לחשוף את הטקטיקה הזו של מחמוד עבאס, להוקיעה בפומבי ולהעלות שוב ושוב את הדרישה להפסקת תשלום הקצבאות למשפחות המחבלים בכל מגעיה עם ממשל טראמפ ועם הרש"פ בנושא המשא-ומתן. מדובר בקלף הסברתי חשוב, ישראל תפסה את הרש"פ בקלקלתה והיא צריכה לסחוט את הלימון הזה עד הטיפה האחרונה.

הקהילה הבינלאומית צריכה לדעת כי ישראל נחושה להיאבק בטרור, גם אם יש למחמוד עבאס "קוים אדומים", וכי הוכח כי הוא ממשיך באסטרטגיה של קודמו יאסר ערפאת במתן תמריצים לטרור נגד ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה