יום שבת, 20 בינואר 2018

מחצית מיהודי אירופה מסתירים יהדותם


האנטישמיות מתגברת



ניידת ליד בית כנסת במרסיי [צילום: קלאוד פריס/AP]

83% העידו כי נחשפו לאנטישמיות במדיה וברשתות החברתיות
59% מאמינים כי הפוליטיקאים בארצם אנטישמיים במידה מסוימת 51% מהנשאלים באירופה חוששים להסתובב עם סממנים יהודיים

▪ ▪ ▪
ההסתדרות הציונית העולמית ערכה בחודשים האחרונים סקר אינטרנטי מקיף לקראת יום המאבק הבינלאומי באנטישמיות, שיחול ב-27.1.18. הסקר המקיף, כלל 1,363 משתתפים יהודים, שאינם מתגוררים בישראל - מאירופה, מצפון אמריקה, מאמריקה הלטינית, מאפריקה, מהמזרח התיכון, מאסיה, מחבר המדינות, מאוסטרליה, מניו-זילנד ועוד.

הם נשאלו עד כמה הם מרגישים בטוחים במקום מגוריהם, בהתחשב בזהותם היהודית. בעוד כי באירופה, 27% מן המשיבים ענו כי אינם מרגישים בטוחים, בצפון אמריקה נתון זה עמד על 11%, זאת על-אף התחזקות האנטישמיות באזור. באירופה, מספר המשיבים שאינם מרגישים בטוחים באזור מגוריהם גבוה ביותר מפי שניים מהמשיבים המתגוררים באזור צפון אמריקה ומהמשיבים בכלל העולם. כך שלמעשה, אחד מכל ארבעה יהודים באירופה אינו מרגיש בטוח במקום מגוריו לעומת אחד מכל עשרה שמרגיש כך בצפון אמריקה.

כמו-כן, נשאלו המשיבים עד כמה הם מרגישים בטוחים להסתובב במקום מגוריהם עם סממנים יהודיים כגון כיפה ומגן דוד, וכן להשתמש בשמם היהודי .

51% מהמשיבים באירופה ענו כי אינם מרגישים בטוחים להסתובב עם סממנים יהודיים, יותר מפי 2 מאשר המשיבים המתגוררים בצפון אמריקה, שם 22% העידו כי הם אינם מרגישים בטוחים לעשות זאת.

הסקר חשף כי אחד מכל שני יהודים באירופה ואחד מכל ארבעה יהודים בעולם, חש צורך להסתיר את יהדותו ולהימנע מן הסמלים היהודיים הבסיסיים ביותר. ישנו פער בין הדיווח על תחושת הביטחון הכללית של היהודים לבין תחושת הביטחון להשתמש בסממנים יהודיים. 30% מאלה שהשיבו כי הם חשים ביטחון באזור מגוריהם, העידו כי אינם חשים ביטחון להסתובב עם סממנים יהודיים. ניתן להסיק מכך שתחושת הביטחון עליה דיווחו קיימת רק בתנאי שהם נמנעים משימוש בזהותם היהודית.

המשיבים שהעידו כי נחשפו לאירוע אנטישמי, נשאלו לסוגו (ניתן היה לסמן יותר מתשובה אחת): הסקר חשף עלייה בהסתה בתקשורת וברשתות החברתיות, וכי היא הנפוצה ביותר - 80% מהמשיבים מכל העולם ו-81% מהמשיבים מאירופה העידו כי נחשפו לתכני הסתה נגד יהודים. 70% מהמשיבים מכל העולם ענו כי חוו או היו עדים לאירוע אנטישמי שהתאפיין באלימות מילולית ועלבונות, 27% היו עדים לאירוע אנטישמי שהתאפיין באיומים, ו-11% נחשפו לאירוע אנטישמי שהתאפיין באלימות פיזית. באירופה, כ-29% מהמשיבים העידו כי חוו או היו עדים לאירוע אנטישמי שהתאפיין במשחיתנות (ונדליזם).

מרבית המשיבים שחוו אירוע אנטישמי, לא דיווחו על כך. כשנשאלו מדוע 6% השיבו כי לא דיווחו מחשש לחייהם ולביטחונם, 30% העדיפו 'לא לעשות מזה עניין' ו-42% העידו כי אין להם אמון ברשויות האכיפה. נתונים אלו תומכים ומחזקים את הטענה שהאנטישמיות הפכה להיות חלק משגרת חייהם של יהודי התפוצות. משיבים שבחרו באפשרות 'אחר' (35%) נימקו את היעדר הדיווח בטענות כגון 'האנטישמיות נפוצה מידי מכדי לדווח עליה. הכי טוב להתמודד איתה לבד', 'ממילא לא יעשו עם זה כלום', 'האנשים שפגעו בי יגידו שזו הייתה בדיחה', 'מדובר באדם קרוב ולא רציתי להרוס את היחסים' 'חששתי שיפטרו אותי'.

הסקר אף חשף כי כ-59% מהמשיבים מכל העולם חושבים כי הפוליטיקאים בארצם אנטישמיים במידה מסוימת.

בנוסף, התבקשו הנשאלים לתת דעתם בעניין החלטת האו"ם שלא להכיר בכך שירושלים היא בירת ישראל. לדעתם של 72% מהנשאלים מדובר בהחלטה אנטישמית, 13% ראו החלטה זו החלטה לגיטימית.

את תוצאות הסקר המלאות יציג יעקב חגואל, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, בכינוס בנושא מאבק אנטישמיות שיתקיים ביום חמישי ביד יצחק בן צבי בירושלים. חגואל: "תוצאות הסקר המדאיגות מוכיחות שוב כי האנטישמיות איננה חולפת מן העולם וכי יש לתת את הדעת ולנקוט את כל האמצעים הדרושים על-מנת למגרה. הכתובת הייתה ועודנה על הקיר - יהודי התפוצות סובלים מגילויי אנטישמיות, רבים מהם חוששים להפגין את יהדותם, מאמינים כי הפוליטיקאים בארצם אנטישמיים ואינם מדווחים על אירועי אנטישמיות שהפכו לדבר שבשגרה. אחד הנתונים המדאיגים הוא אי-האמון שרוכשים התושבים היהודים לרשויות האכיפה, מדובר בבעיה קשה שכל ממשלה צריכה לשים לב אליה. ניתן לראות כי קיימת הלימה בין הלך הרוח בסדר היום הציבורי הבינלאומי לבין אירועי האנטישמיות המתרחשים בעולם, בתכיפותם ובאופיים"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה