יום רביעי, 7 בפברואר 2018

הכירו את ג'רום פאואל: מהיום האיש הכי חזק בכלכלה האמריקאית


פאואל, הנגיד החדש של הבנק הפדרלי, אמנם אינו כלכלן אך בעל ניסיון רב בשווקים הפיננסיים ■ הוא מתנגד לרגולציה הדוקה מדי ומעדיף אחריות אישית - ואת הדרך שלו לבנק הפדרלי הוא עושה מדי יום על אופניים

נגיד הבנק הפדרלי החדש, ג'רום פאוולבלומברג


ג'רום פאואל, שיושבע היום לנגיד ה–16 של הבנק הפדרלי, נכנס לתפקידו כשהכלכלה האמריקאית מתחילה להראות סימני מתח, לאחר שהיתה רגועה בחמש השנים האחרונות. הבנק הפדרלי העלה בהדרגה את הריביות כדי לרסן את האינפלציה, והשווקים מתחילים להגיב.

פאואל, שצריך לשמור שהכלכלה תהיה בתחום הזה שבין התחממות יתר למיתון, מגיע לתפקיד כשהוא אנונימי יחסית. הוא משפטן בהשכלתו, ועתיד למלא תפקיד שבעשורים האחרונים מילאו רק כלכלנים. לדבריו, הוא מתכנן להמשיך בנסיגה ההדרגתית של הבנק הפדרלי מהתמריצים הכלכליים שבהם החל אחרי המשבר הכלכלי של 2008, והשווקים מאמינים לו. קשה יותר לצפות איך יגיב על צמיחה מהירה יותר — או על משבר כלכלי.

אבל פאואל, שביום ראשון מלאו לו 65, נכנס לתפקיד עם ידע רב יותר לגבי השווקים מאשר הנגידים האחרונים, וחבריו מתארים אותו כבעל אינסטינקטים פוליטיים חדים. "אני לא מודאג בכלל", אומר סת' קרפנטר, הכלכלן הראשי של UBS לארה"ב, שעבד עם פאואל בבנק הפדרלי. הוא מספר כי בימיו הראשונים בבנק הפדרלי נהג פאואל לקחת חברי סגל הצדה אחרי ישיבות ולשאול שורה ארוכה של שאלות. עם הזמן, רשימת השאלות התקצרה.

לואיס קרנדל מחברת רייטסון ICAP, שעוקב זמן רב אחרי הבנק הפדרלי, אומר כי כל נגיד נאלץ להתמודד עם אתגרים לא צפויים. המפולת של 1987 אירעה חודשיים אחרי כניסתו של אלן גרינספאן לתפקיד הנגיד. גרינספאן היה אחד הכלכלנים הבולטים בארה"ב שדעותיו היו ידועות לכל, אבל לדבריו קרנדל, איש לא שאל אותו מה יעשה במקרה של מפולת.

גם לפאואל יש השקפות מבוססות לגבי רגולציה פיננסית, סוגיה חשובה בתקופה שבה ממשל טראמפ מנסה להקל את ההגבלות שהוטלו על המגזר בעקבות משבר 2008.

בסתיו 1991, פאואל, שהיה אז עוזר במשרד האוצר, זומן לקונגרס כדי להסביר מדוע הממשלה לא הצליחה למנוע מניפולציה של סוחר מחברת סלומון ברדרס בשוק האג"ח הממשלתיות. פאואל, שהיה תחת חקירה צולבת, אמר כי בכירים בסלומון צריכים לשלם על כך במשרות שלהם, ותמך בשינויים שימנעו ממקרים כאלה להישנות – אבל הזהיר מפני התערבות רגולטורית בשוק שהיה דווקא יעיל.

באוקטובר האחרון אמר פאואל לקהל של סוחרי אג"ח כי הוא עדיין גאה בכך שהממשלה הראתה איפוק. "רגולציה תמיד צריכה לקחת בחשבון את ההשפעה שיש לה על השווקים – איזון שחייב להישמר", אמר. "יותר רגולציה היא לא תמיד התשובה לכל בעיה". בדבריו הדגיש פאואל את החשיבות בכך שמשתתפי השוק יחייבו זה את זה בסטנדרטים גבוהים. הגישה הזו השתקפה בהחלטת הבנק הפדרלי להטיל סנקציות על ולס פארגו, שאמנם התקבלה עדיין תחת הנגידה הקודמת ג'נט ילן אבל בתמיכת פאואל.

פאואל, יליד וושינגטון הבירה, למד משפטים בג'ורג'טאון ועבד לאחר מכן בוול סטריט אך חזר לעיר בתחילת שנות ה-90 כדי לעבוד במשרד האוצר תחת ניקולס בריידי, שגם היה המנהל שלו בבנק ההשקעות דילון ריד. הוא רגוע ונינוח כאדם שבטוח ביכולות שלו. ג'ון דוגאן, חבר ותיק שעבד עם פאואל במשרד האוצר, אמר כי ההצלחה שלו נובעת במידה רבה מהיכולת שלו לעבוד היטב עם אחרים. "יש לו חוש הומור נהדר, אבל הוא לא רע לאף אחד", אומר דוגאן, לשעבר החשב הכללי.

השקפותיו של פאואל בנושא הרגולציה נותרו כפי שהיו לפני 25 שנה. הוא תומך בדרישות המחמירות על הבנקים בעקבות משבר 2008, אבל גם רואה מקום להקלה ומעדיף צעדים שיעודדו את המגזר לקחת אחריות על מעשיו היכן שאפשר.

אחרי שעזב את משרד האוצר, נשאר פאואל בוושינגטון ועשה הון בחברת ההשקעה הפרטית קרלייל. ב-2010, הוא חיפש אתגר חדש והצטרף ללא שכר למכון המדיניות הדו מפלגתי לפרויקט זמני שעסק בתרחיש שבו הממשל יגיע לחדלות פירעון. פאואל גם זיהה בשלב מוקדם שאנשי מסיבת התה הרפובליקאים שהגיעו לקונגרס בינואר 2011 מתנגדים נחרצות להעלאת תקרת החוב של הממשל והצליח לשכנע אותם – כרפובליקאי בעצמו – כי יש להעלות אותה. "ג'יי היה מישהו שהם יכולים היו לסמוך עליו, שהכניס את העובדות לדיון", אומר שי אקבס, מנהל מדיניות כלכלית במכון המדיניות הדו מפלגתי, שעבד איתו כאנליסט באותה תקופה. "הוא יודע להשיג כבוד באמצעות עבודה קשה. הוא לא רק אומר 'אני כאן כדי לעזור'. הוא מראה שהוא באמת שם ועוזר".

כשמנהיגי הרפובליקאים נפגשו עם טימותי גייתנר, שהיה אז שר האוצר, כדי לנהל משא ומתן לקראת הסכם, הם ציינו כי המצגת של פאואל היתה אחת הסיבות העיקריות לכך שהיו מסוגלים להשיג רוב להעלאת תקרת החוב. בעקבות זאת שאל גייתנר את פאואל אם יהיה מעוניין לחזור לשירות הציבורי. בדצמבר 2011, מינה אותו הנשיא ברק אובמה לחבר במועצת הנגידים של הבנק הפדרלי.

עכשיו מתכונן פאואל לאתגר חדש. ואחד המבחנים הראשונים שעומדים בפניו לא פשוט. הוא נהג לרכב בכל יום על אופניו מביתו שבצ'בי צ'ייס, מרילנד, עד למטה הבנק הפדרלי, רכיבה של כמעט 13 קילומטרים. כעת הוא צריך לשכנע את צוות האבטחה החדש שלו לאפשר לו להמשיך לעשות זאת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה