יום רביעי, 27 בספטמבר 2017

טראמפ מציע קיצוץ דרמטי בשיעורי המס

מקיים את הבטחת הבחירות




טראמפ. יצטרך לעמול [צילום: אוון ווצ'י, AP]






מס היחידים המירבי יירד מ-39.6% ל-35%; מס החברות יצנח מ-35% ל-20%; סף המס יוכפל; חלק מהפטורים יבוטלו הבעיה הגדולה: מימון הקיצוצים שיסתכמו בטריליוני דולרים












▪ ▪ ▪
ממשל טראמפ מציע (27.9.17) את הרפורמה המקיפה ביותר בדיני המס בארה"ב מזה עשרות שנים, עם פרסום פרטי תוכנית המס שהבטיח הנשיא דונלד טראמפ במסע הבחירות שלו. במרכז התוכנית: קיצוץ במס ליחידים ולחברות, ביטול פטורים המצויים בשימוש נרחב ואחידות רבה יותר בין מערכת המס של ארה"ב לבין זו הנהוגה במדינות מתועשות אחרות.

במיסוי ליחידים, מציע טראמפ שלוש מדרגות מס במקום שבע כיום: 12%, 25% ו-35%. כיום השיעור הנמוך ביותר הוא 10% והשיעור הגבוה ביותר הוא 39.6%. הקונגרס יוכל לקבוע מדרגה נוספת וגבוהה יותר כדי להבטיח שהעשירים ישלמו יותר, אך הממשל אינו מציע האם וכיצד לעשות זאת.

עוד כוללת התוכנית את הכפלת סף המס להכנסה שנתית של 12,000 דולר ליחיד ו-24,000 דולר לזוגות נשואים. במסגרת זו, יפושטו מאוד ההליכים לקבלת הפטור והנישומים לא יצטרכו לבצע חישובים מורכבים של הכנסות ופטורים. הפטור ממס בגין ילדים יעלה; כיום הוא עומד על 1,000 דולר לילד לשנה, אך התוכנית לא כוללת בשלב זה את המספר החדש. היא כן כוללת פטור חדש בסך 500 דולר למי שתומך בבני משפחה אחרים, כגון זקנים.

טראמפ מציע לבטל את מס העיזבון. במקביל תבוטל האפשרות להכיר לצורכי המס הפדרלי בשורה של הוצאות, כגון מיסים מקומיים ומדינתיים. לעומת זאת, ההוצאה על ריבית משכנתה תמשיך להיות מוכרת לצורכי מס, וכך גם תרומות והפקדות לחינוך ולפנסיה.

גם במישור מיסוי החברות מוצע שינוי דרמטי, בדמות קיצוץ שיעורו מ-35% ל-20% בלבד. צעד זה נועד לשפר את התחרותיות של החברות האמריקניות, המתמודדות מול חברות ממדינות אחרות שברבות מהן מס החברות נמוך משמעותית מאשר בארה"ב. ההפחתה גם תעודד חברות זרות להירשם בארה"ב.

טראמפ הציג את עיקרי הרפורמה זמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו, אך אז היה מדובר בשורה קצרה של עקרונות בלבד. לאחר כשלונו בביטול אובמה-קר, טראמפ מתכוון להטיל את כל כובד משקלו על תוכנית המס, הזקוקה לאישור הקונגרס בו שולטת המפלגה הרפובליקנית. מפלגה זו תומכת בעיקרון בקיצוצי מס, מתוך הנחה שהם מגבירים את הפעילות הכלכלית - וכך הפסדה של המדינה יוצא בשכרה.

עם זאת, טראמפ יצטרך לעמול כדי להבטיח את הרוב, במיוחד בסנאט שם הרוב הרפובליקני הוא 52 מול 48 ושם הוא נתקל שוב ושוב במרידות המסכלות את ביטול אובמה-קר. פקידים בבית הלבן אומרים, כי ההצעות מתואמות עם החברים הרפובליקנים בוועדות המיסים של שני הבתים. הרפובליקנים רוצים להעביר את החוק עד סוף השנה, כך שהשפעותיו יורגשו לקראת בחירות אמצע הקדנציה (לכל בית הנבחרים ולשליש מן הסנאט) בנובמבר 2018.

ניו-יורק טיימס מציין, כי תוכניתו של הממשל מותירה לקונגרס לקבל חלק ניכר מן ההחלטות הקשות, ובראשן: כיצד לממן את הקיצוצים העשויים להגיע לטריליוני דולרים. מאחר שארה"ב מתקרבת שוב ושוב לתקרת החוב שלה (אותה יש להעלות בחודש הקרוב) ולנוכח ההיקף הכספי העצום בו מדובר, נראה שלא יהיה מנוס מקיצוץ עמוק בשירותים הממשלתיים. טראמפ מצידו תומך בקיצוץ שכזה, והצעת התקציב שלו לשנה הקרובה כבר פוסעת באותו כיוון, מתוך התנגדות עקרונית לממשלה גדולה ומתערבת.

טראמפ מתכוון להציג את עיקרי התוכנית בהמשך היום בנאום באינדיאנה, ולומר שמדובר בעיקר בהטבה למעמד הביניים ובכלי להאיץ את הצמיחה שנותרה צנועה - כ-2% לשנה בלבד. הדמוקרטים טוענים, כי מדובר בהטבות לעשירון העליון - עליו נמנים טראמפ ורבים מחברי הקבינט שלו - על חשבון המעמדות הנמוכים יותר.

לדברי ניו-יורק טיימס - מתנגד עקבי של טראמפ - התוכנית נותנת יותר שאלות מאשר תשובות. בלא פרטים אלו, קשה לומר האם אכן משפחות במעמד הביניים הן שייצאו נשכרות ממנה, או שמא עשירי ארה"ב הם שירוויחו הכי הרבה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה