יום ראשון, 24 בספטמבר 2017

מרקל נבחרה שוב; הישג ניכר לימין




מרקל. קדנציה רביעית [צילום: מתיאס שרדר, AP]


למרות ירידה של שליש בכוחה של מפלגתה, מרקל תוכל להקים קואליציה של קצת יותר ממחצית חברי הבונדסטג AfD הקיצונית צפויה להיות השלישית בגודלה

▪ ▪ ▪
אנגלה מרקל תהיה קנצלר גרמניה גם בארבע השנים הבאות, אך מעמדה יהיה חלש משמעותית מאשר היום - מלמדים המדגמים שפורסמו (24.9.17) עם סגירת הקלפיות בבחירות לבונדסטג. לצד זאת, צופים המדגמים הישג גדול מן המצופה למפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD), שתהיה השלישית בגודלה בבונדסטג.



שילוב המדגמים ותוצאות האמת שפורסמו בשעתיים הראשונות שלאחר סגירת הקלפיות, מוביל את ערוץ הטלוויזיה הממלכתי ZDF לצפות, כי המפלגה הנוצרית-דמוקרטית בראשות מרקל תזכה ב-218 מבין 630 המושבים - ירידה של שליש בכוחה לעומת 309 צירים בפרלמנט היוצא. המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בראשותו של מרטין שולץ תקבל 138 מנדטים בלבד, לעומת 193 כיום.



AfD תהיה השלישית בגודלה, עם 87 מושבים לעומת אפס כיום. זוהי הפעם הראשונה מאז 1945 בה מפלגת ימין קיצוני נכנסת לבונדסטג, וכאמור - בצורה בולטת במיוחד. המפלגה הליברלית-דמוקרטית, התומכת במגזר העסקי, צפויה לקבל 68 מנדטים לעומת אפס כיום. הירוקים יקבלו 60 מושבים לעומת 63 כיום. למפלגת השמאל מעניקים המדגמים 60 מושבים, לעומת 64 בבונדסטג היוצא.



לאחר פרסום התחזיות אמרה מרקל, כי מפלגתה השיגה את מטרתה בכך שנותרה הגדולה ביותר בבונדסטג - הישג משמעותי לנוכח העובדה שהיא שולטת כבר 12 שנים, הדגישה. היא הודתה שניצב בפניה "אתגר ניכר" והצהירה על רצונה לזכות מחדש באמונם של הבוחרים שהעבירו את קולותיהם ל-AfD. מרקל רמזה, כי מדיניותה בנושא הפליטים תרמה לעליית הימין הקיצוני: לדבריה, ברור שהציבור מוטרד מ"סוגיות ביטחוניות" באותה מידה שמעסיק אותו השגשוג הכלכלי.



באופן מפתיע הודיע מנהיג הסוציאל-דמוקרטים, מרטין שולץ, כי מפלגתו לא תחדש את "הקואליציה הגדולה" עם הנוצרים-דמוקרטים אלא תישאר באופוזיציה. לפני הבחירות רווחו הערכות, לפיהן שתי המפלגות ישובו וישתפו פעולה. כעת נותרה בפני מרקל אפשרות אחת בלבד - מה שמכונה "קואליציית ג'מייקה" על שם צבעיהן של המפלגות: להקים קואליציה בת כ-350 מושבים עם הירוקים והמפלגת הליברלית-חופשית - הקואליציה הראשונה מאז המלחמה שיהיו בה יותר מאשר שתי מפלגות.



ניתוח ראשוני של המדגמים מעלה, כי AfD זכתה להצלחה גדולה במיוחד בשטחי מזרח גרמניה, שם המצב הכלכלי קשה מאשר בשטחי המערב גם 25 שנה לאחר האיחוד. באזור הקומוניסטי-לשעבר גרפה המפלגה 21.5% מהקולות - נתון המציב אותה במקום השני אחרי הנוצרים-הדמוקרטים (26%) ולפני השמאל (16.5%). הסוציאל-דמוקרטים קיבלו רק 14.5% מהקולות במזרח. מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת, מארין לה-פן, מיהרה לברך את AfD על הישגיה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה